reklama

Prečo (Na kieho frasa) sa nám treba v škole prezúvať?

Jedného dlhého zimného večera sme si pred kozubom posadali do kruhu a vypočuli si príbeh odohrávajúci sa v ruskom Sankt Peterburgu počas krutých deväťdesiatych rokov devätnásteho storočia v podaní pána Gogoľa. Išlo to presne takto:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)
inkriminované chýbajúce predmety
inkriminované chýbajúce predmety 

"V čase, keď som bol jiščo mladý a odkrúcal som si povinnú školskú dochádzku, sme nemali také leháro aké máte sečas vy. U nás v Petere (vyslov péťere) to bolo obzvlášť drastické. Našu školu navštevovalo presne sorag (tj. štyridsať) žiakov a všetci sme sa tlačili v jednej miestnosti o rozlohe zhruba 50 (slovom: päťdesiat) metrov štvorcových. Aj napriek skutočnosti, že tam bol óčiň vydýchaný vzduch, teplota v zimných mesiacoch nikdy neprevyšovala hodnotu -10°C." Pán Gogoľ rád zveličuje, pomysleli sme si...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"V tých dobách nebolo zavedené ústredné kúrenie a vzhľadom na to, že sme nechceli zahynúť od zimy, kúrili sme si v piecke. Drevo a ostatné typy paliva nenosil nik iný než ja a moji tridsiati deviati druzja. Každý boží deň som preto musel vstať o hodinu včaššie za účelom narúbať nejaké tie polienka v neďalekom brezovom hájiku. Následne som sa s polienkami v náručí a s plecniakom plným kníh brodil snehovými závejmi do školy." Pán Gogoľ si zhlboka vzdychol a pokračoval v rozprave hlasom, z ktorého bolo cítiť ťažkú pochmúrnu nostalgiu: "Neskôr, keď mi Déduška Moroz doniesol velocipéd, som sa brodil snehovými závejmi s polienkami v náručí, s plecniakom plným kníh, aj s velocipédom."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nasledovala krátka odmlka, čiastočne prerušovaná praskaním ohníka v kozube a rozrušeným dychčaním môjho brata, malého Iľju Sergejeviča. Zamyslela som sa. Dôvod, z ktorého pán Gogoľ so sebou vliekol aj velocipéd, podľa všetkého ostane záhadou. S Iľjom Sergejevičom sme sa na seba nechápavo pozreli, ale pán Gogoľ bez mihnutia oka pokračoval: "Čo čert ne chatel, jedného rána som sa z neznámych príčin zobudil prineskoro a vyšprintoval som závejmi do školy. V ošiali rýchlosti som sa predo dvermi zabudol vyzuť. Tavarišč učiteľ, celým menom Arkadij Fjodorovič Semionov, óčiň charašoj čeloviek, nech mu je ľahká zem, si to všimol, zvýšeným tónom mi oznámil, že si neželá, aby som mu do učebne nosil sajrajt zvonka, a aby sa tento incident viac neopakoval, maladec Arkadij Fjodorovič vytiahol trstenicu, pred všetkými - a to aj pred Jelizavetou Petrovnou (!) ma ňou surovo zmlátil a poslal ma kľačať do kúta na polienko, bľaď!!!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Iľja Sergejevič sa začal veselo rehotať. Znovu som sa zamyslela: Fascinujúci príbeh... Len škoda, že sme si z neho nevzali ponaučenie. Prednedávnom sa nám totiž prihodila patália podobná vyššie uvedenej, len s tým rozdielom, že nám sa prezúvať nechcelo a to preto, lebo sme "banda ignorantov mizerných, jedným slovom svoloč". Teda aspoň tak tvrdí jeden nemenovaný profesor jedného nemenovaného bratislavského gymnázia. No a za trest nám dal napísať práve tento sloh, presne tento, ktorý si akurát čítate. Vraj prečo sa máme v škole prezúvať...krrravina... A to je horšie než všetky hruštičky, polienka, trstenice atď. Sloh človeka prinúti zamýšľať sa nad vecami, nad ktorými by sa bežne nepozastavoval, a čo je horšie, zaberá abnormálne veľa času; Čas sú peniaze. Z môjho dumania teda vyplynulo, že prezúvať sa treba z troch hlavných dôvodov, a síce:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • aby sa do triedy nenanosila nečistota ulice;

  • aby naše nohy netrpeli;

  • aby sme nemuseli písať tresty (hlavný dôvod na záver).

Tentokrát sme si už ponaučenie vzali a zároveň sme si dali predsavzatie, že odteraz sa začneme všetci vzorne prezúvať (ale jedine za predpokladu, že nám ctení vyučujúci nedajú písať ďalšie nezmyselné slohy.)

Alžbeta Hlucháňová

Alžbeta Hlucháňová

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

v rámci pátrania po predkoch sa zaujímam o islandskú kultúru Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu